Cumhuriyet Bulvarı Kalyon Apt. No:219 K:4 D:7 Gündoğdu Meydanı Alsancak / İZMİR

  • 0232 422 44 91 / 92
  • info@diettime.com.tr

  • Yorumlar
BEDENİNİZ SONBAHARA HAZIR MI?

BEDENİNİZ SONBAHARA HAZIR MI?

  Sonbaharın gelmesiyle hava sıcaklıkları giderek azalmakta buna paralelde metabolizma hızı yavaşlamaktadır. Mevsim değişikliklerinde bağışıklık sisteminin zayıflaması sonucu grip, soğuk algınlığı, bronşit gibi alt ve üst solunum yolları  rahatsızlıkları sıklıkla görülmektedir. Ayrıca depresyon,halsizlik ve yorgunluk hissinin artması  karşılaşılan temel sorunlardan bazılarıdır. Karbonhidratlı besinlere daha eğilimli olunan bu dönemde kilo artışı görülebilir.Bu durumda  baharı daha sağlıklı geçirmek  ve yenilenme sürecine dönüştürmek için yeterli ve dengeli beslenmeye olan ihtiyaç artmaktardır.

Beslenmenizde antioksidanlara yer açın !

Antioksidanlar, serbest radikallere karşı vücudun savunma mekanizmasını güçlendirir. Vücut direncinin artmasını sağlayan antioksidanlarenfeksiyonlara yakalanma riskini azaltır ve gelişen hastalığın da daha kısa sürede atlatılmasını sağlar.

Antioksidan etkiye sahip  A, C, E vitaminleri sonbaharda beslenmemizde olmazsa olmaz vitaminlerdir. Yağda eriyen vitaminlerden A ve E vitaminleri enfeksiyonlara karşı korunmayısağlayıp ,kırmızı kan hücrelerinin oluşumuna yardımcı olurlar  ve hücre yenilenmesinde etkilidirler. Güçlü bir antioksidan olan  A vitamini koyu yeşil yapraklı sebzeler, havuç, kayısı, süt, yumurta sarısı, karaciğer, balık ve  peynir gibi pekçok besindebulunur . Yaşlanma karşıtı vitaminlerden,E vitamini ise bitkisel sıvı yağlar, ceviz, fındık, badem, kuru baklagiller, tahıllarda bol miktarda bulunmaktadır. Bağışıklık sistemini destekleyen en önemli vitaminlerden biri de suda eriyen vitaminlerden C vitaminidir.Maydanoz, kivi, ananas, ıspanak, yeşilbiber, portakal, mandalina, limon, bol miktarda C vitamini içerir.

Sonbahar da ruhunuza  detoks şart !

Bedeninizi sonbahara hazırlarken selenyum, çinko, magnezyum gibi minerallerin ve  omega– 3 yağ asitlerinin alınması da büyük  önem taşır. Hem bağışıklık sisteminizi destekleyecek hem de  depresyona eğiliminizi azaltacak besinlerilegüniçerisindeenerjiniziarttırmakvestresikontrolaltınaalmakmümkündür.

Magnezyum eksikliğinde vücutta yorgunluk hissi olur. Ara öğünlerde  fındık, badem, ana öğünlerde ise yeşil yapraklı sebzeler, kuru baklagiller ve kepekli tahıllar gibi magnezyumdan zengin besinler tüketmekte yarar vardır.

Omega 3 yağasidi, depresyonuönlervehücreyenilenmesindeetkilidir.Balık, keten tohumu, yeşil yapraklı sebzeler, özellikle semizotu, soya filizi, ceviz gibi omega 3 içeriği yüksek besinler tercih edilmelidir.

Selenyum antioksidan olarak E vitamini ile birlikte hücreleri oksidasyona karşı korur. Deniz ürünleri, kırmızı et, tahıllar ve yağlı tohumlarselenyumbakmından zengindir.

Çinko; antioksidan enzimlerin işlev görmesinde rol oynar ,hücre yenilenmesini arttırır ve

bağışıklık sistemi hücrelerinin yapımında görev alarak soğuk algınlığı süresini ve şiddetini azaltır. Et, balık, deniz ürünleri,  yumurta, peynir, süt ve ürünleri iyi birer çinko kaynağı olarak sonbaharda tüketilmesi gereken besinlerdir.

Potasyum alımı ise gün içerisindeki  yorgunluğu, halsizliği önlemede çok önemlidir. Meyveler ve yeşil yapraklı sebzeler iyi potasyum kaynaklarıdır.   

Havaların soğuması ile birlikte karbonhidratlara yani şekerli, besinlere ilgi artar. Çünkü mutluluk hormunuserotonininsalgılanmasını uyarır ama bununla birlikte  kilo alımını tetikler. Bu  nedenle öğün sayısı ve sıklığını arttırmak , kompleks karbonhidratlar dediğimiz tam tahıllı lif içeriği yüksek gıdalar tüketmek önemlidir. Böylece  kan şekeri dengeli seyreder  ve kilo kontrolü sağlanır.

Sonbaharaylarındatoksinatımınıhızlandırmakvekonstipayon ( kabızlık)  gelişiminekarşıiçingünlük 2.5 litresutüketiminiihmaletmemekgerekmektedir.Besinlerin sindirimi ve emiliminde kullanılan su  vücuttan zararlı atıkları atımını sağlar ve ideal kiloya ulaşılmasına  yardımcı olur.

Sonbaharda güneşe daha az maruz kaldığmızdan, D vitamini ihtiyacımız tam karşılanamayabilir. Bu nedenle belirli aralıklarla D vitamini seviyesine baktırılmalırdır. Güneşli havalarda  20 dakika kadar güneş ışığından direkt olarak yararlanılmalıdır.

Metabolizma hızını arttırmak ve kışa ideal kilo ile girmek için mutlaka fiziksel aktivite arttırılmalıdır. Haftanın 3 - 4 günü en az 30 dakika egzersiz yapılması sağlıklı ve kaliteli bir yaşamı beraberinde getirir.

Bu yıl sonbahar,  sağlıklı beslenmeyi yaşam şekli haline getirip ,  hayata yenilenerek başlıdığınız bir mevsim olsun...

 

                                                                               Diyetisyen Berna Çoban