Cumhuriyet Bulvarı Kalyon Apt. No:219 K:4 D:7 Gündoğdu Meydanı Alsancak / İZMİR

  • 0232 422 44 91 / 92
  • info@diettime.com.tr

  • Yorumlar
Kanser ve Beslenme

Kanser;hücrelerin,vücudunherhangibirdokusununetkileyebilecekşekildekontroledilemezbüyümesiveçoğalmasıdır. Kanserinbetimleyicibirözelliği;kendisınırlarıdışınadoğruve “metastaz” olarakadlandırılanvücudunbirleşmenoktalarınavediğerorganlara da yayılmaihtimalibulunananormalhücrelerinsayısındaartışmeydanagelmesidir.

İnsandaoluşankanserlerin  % 70-90’  çevreselkaynaklıdır.

Kanser nedenleri;

İyonize Radyasyon

Ultraviyole Işınları

Kimyasal Karsinojenler

Beslenme Alışkanlıkları

Sigara ve Alkol

Virüsler

Genetik Faktörler

 

KanserOluşumundaBeslenmeileİlgiliFaktörler

 

Ø  Hatalıbeslenmealışkanlıkları

Ø  Şişmanlık

Ø  FazlaProtein alımı

Ø  Yağvekolesterol

Ø  Hatalıpişirmeyöntemleri

Ø  Besinlerisaklamakoşullarıveküfler

Ø  Besinlerinsaklandığıkaplarveplastikmaddeler

Ø  Tuztüketimi

Ø  Alkol

Ø  Mineraller

Ø  Gıdakatkımaddeleri

Ø  Fizikselaktivite

 

KansereNeden Olan HatalıBeslenmeAlışkanlıkları

 

          Yüksekyağveözellikleyüksekhayvansal protein alımı,

          Sütvesütgrububesinlerinyetersiztüketilmesi( Ca, P veDvitamininden fakir diyet)

          Sebzevemeyvelerinaztüketilmesi (A,C,E vitaminleriile beta karoten, likopen, polifenollergibiflavonoidler vb. antioksidanbileşiklerinyetersizalınması),

          Tahılvekurubaklagilgrububesinlerinazalınmasıve tam tahılürünleriyerinesaflaştırılmışürünlerintüketilmesi (B vitaminininyetersizalımı)

          Azposalıbeslenme,

          Diyettetoplamyağtüketimininfazlaolması,

 

          Sıvıyağlaryerinekatıyağınağırlıklıkullanılması, zeytinyağı, balık, balıkyağı, ceviz, fındıkgibiyağlıtohumlarınaztüketilmesi,

          Besinlerinhazırlanmasındayanlışuygulamalarve vitamin kayıpları,

          Hatalıpişirmeyöntemleri (kızartma, kavurma, mangal, tütsüleme) ilebesindekanserojenmaddelerinoluşmasıvebunlarınvücudaalınması,

          Besinlerinuygunolmayankoşullardasaklanmasıileözellikletahıllarda, baharatlardaveyağlıtohumlardatoksinveküfoluşumu,

          Fazlatuztüketimi,

          Katkımaddeleriiçerenhazırgıdalarınfazlamiktardatüketilmesi,

Fazlamiktardaalkoltüketimi

Obezite ve Kanser: Obez bireylerde kansere yakalanma oranı daha fazladır.Yapılan epidemiyolojik çalışmalar, obezitenin kanser insidansı ve mortalitesinde bir risk faktörü olduğunu kanıtlamıştır.

 

KANSERE KARŞI KORUYUCU BESLENME

       Diyet posası

       Meyve ve sebzeler

       Sarımsak, soğan

       Soya fasulyesi

       Flavinoidler

       A vitamini ve karotenoidler

       D vitamini

       C vitamini

       E vitamini

       Omega3 yağ asitleri

       Keten tohumu

       Mineraller (Ca, çinko, selenyum, iyot)

       Probiyotikler, prebiyotikler, sinbiyotikler

 

Diyet posası:

Besinlerde nişasta dışında kalan sindirim enzimlerine karşı dayanıklı, sindirilemeyen karbonhidratlara diyet posası adı verilmektedir

Diyet posası, kanser yapıcı ve/veya kimyasal toksik bazı maddelerin bağırsaklardan atımını kolaylaştırarak ve bağırsaktaki yararlı bakterilerin çoğalmasını sağlayarak, kolon-rektum kanseri riskini azaltır.

Sebze ve Meyveler:Düşük enerji ve az miktarda protein içerirler; diyet lifi, vitamin, mineraller ve diğer biyoaktif moleküller içinse iyi bir kaynaktırlar. Diyette sebze ve meyvelerin yüksek oranda tüketilmesinin birçok kanser türüne karşı koruyucu olduğuna ve hastalık riskini azalttığına dair güçlü ve tutarlı kanıtlar mevcuttur. Sebze ve meyvelerden zengin bir diyetin ağız, farınks, özefagus ,akciğer, mide, kolon ve rektum kanserlerine koruyucu olduğu; larınks, pankreas, meme ve mesane kanserleri ve diğer bazı kanser türlerine karşı da muhtemelen koruyucu etkisi olduğuna dair kanıtlar mevcuttur.

Soğan ve sarımsak: Kanser oluşumunu engeller.Vücutta zararlı maddeleri etkisiz hale getiren enzimlerin aktivitesini artırır.Midede gastrit ve ülsere yol açan Helicobacterpilori adlı bakteriyi öldürür.Mide kanserine karşı korur. Serum kolesterol seviyelerini azaltır ve özellikle yüksek kan basıncının kontrolünü sağlar. İmmün sistemi kuvvetlendirir.

Soya fasulyesi:Soya fasulyesi diyet posası, protein, omega 3 yağ asitleri, vitaminler, mineraller, izoflavonlar ve fitoöstrojenlerden zengin bir besindir.Fitoöstrojenlerin kanser önleyici olası mekanizmaları kanserli hücre oluşumunu ve yayılmasını önleyici ve kanserli hücrelerin apopitozunu artırıcı etkilerinden kaynaklandığı araştırmalarla gösterilmiştir.

Flavanoidler:Vitamin özelliği taşımayan antioksidan moleküllerdir.Kara üzüm, kiraz, ahududu, böğürtlen, elma, erik, çilek, beyaz üzüm, turunçgiller ve şeftalidir. Sebzelerden bezelye, soğan, domates, yeşil yapraklı sebzeler, soya fasulyesi ve patateste bulunur. İçeceklerden taze meyve suları, şarap, yeşil çay ve bitki çayları iyi birer flavonoid kaynağıdır.reaktif oksijen türlerini etkisizleştirme, bağışıklık sistemini uyarma, DNA’nın toksik kimyasallarla etkileşimini ve hormonların olumsuz etkisini önleme yeteneğine sahiptirler.

A vitamini : İmmun sistemi kuvvetlendirir ve enfeksiyonlara karşı direncin artmasını sağlar. Antioksidan etkisi ile hücreleri koruyucu etki gösterir. Cilt, mukoza ve kemik dokularının gelişimi, sağlığı ve hücre yapımı için gereklidir.

D vitamini: Kalsiyumun bağırsaklardan emilimini artırır.Antioksidan etki ile serbest radikalleri etkisizleştirir. Cilt kanserine karşı koruyucu etki sağlar.

E vitamini: Antioksidan ve anti kanserojen bir vitamindir. Vitamin A’nın okside olmasını önleyerek bu vitaminin organizmada etkisini artırır.Kırmızı kan hücrelerini serbest radikallerin yıkıcı etkilerine karşı korur.E vitamini bazı kimyasal karsinojenleri etkisizleştirerek kanserden koruyucu etki gösterebilir.C vitamininde olduğu gibi özellikle toksik maddelerle fazla teması olanların, çoklu doymamış yağ asitlerini fazla tüketenlerin, sigara içenlerin gereksinmenin üzerinde E vitamini almaları önerilmektedir.Kalp hastalığı ve kanser riski taşıyanların ve yaşlıların ek E vitamini almaları önerilebilir.E vitamini, başta bitkisel yağlar, fındık, fıstık, ceviz gibi yağlı tohumlar, tam tahıllar, kurubaklagiller ve yeşil yapraklı sebzelerde bulunmaktadır

C vitamini:İmmun sistemini kuvvetlendirir. Enfeksiyonlara karşı direnci artırır. Antioksidan özelliği ile hücreleri serbest radikallerin yıkıcı etkilerine karşı korur. Bazı toksik maddeleri etkisizleştirerek antikanserojenik etki gösterir.Özellikle sigara içen kişilerde C vitamini gereksinmesi çok daha fazladır.Bitkisel besinlerde bulunan demirin bağırsaklardan emilimini artırır. Demir, kalsiyum, B1 vitamini gibi bazı besin öğelerinin vücutta kullanımlarını artırır.

Omega3 : İnsanlar için esansiyel bir yağ asiti olan omega 3 yağ asitleri özellikle kanola ve soya fasulyesi olmak üzere bitkisel yağlarda ve yeşil yapraklı sebzelerde alfa linoleik asit ve daha fazla miktarlarda olmak üzere yağlı soğuk deniz balıklarında eikozapentaenoik asit (EPA) ve dokozahekzaenoik asit (DHA) olarak bulunmaktadır.Yapılan çalışmalarda omega 3 yağ asitlerinin kanser riskini azalttığı ve kanser riskini azaltmada, diyetteki omega 3 yağ asitlerinin, omega 6 yağ asitlerine oranının da önemli olduğu gösterilmiştir. Özellikle meme kanseri riski olmak üzere ve birçok kanser türü riskinin azaltılmasında diyetteki bu oran önem taşımaktadır.

Keten tohumu : Omega 3 yağ asitlerinden, diyet lifinden, E ve B grubu vitaminlerinden zengin yağlı tohumlular grubundan bir besindir.Liften zengin tohumlarında lignan bulunmaktadır. Bu fitokimyasal, intestinal bakteriler ile etkileşime girerek etkinliği östrojen reseptör antagonistleri ve aromataz inhibitörü benzeri bileşik meydana getirirler ve östrojen bağımlı bazı tümörlerin gelişmesini önlerler.

Probiyotikler:Kolon ve rektum kanserine karşı koruyucudurlar. Kolon kanseri gelişiminde enzim ve mutajenlerin, karsinojenlerin etkisizleştirilmesinde rolü vardır.Probiyotikler antibiyotik ve radyasyon (ışın tedavisi) etkili ishallerin önlenmesinde faydalıdır.