Migren ve Beslenme

BESLENME ALIŞKANLIKLARMIZ MİGRENİ TETİKLER Mİ?

Dayanılmaz baş ağrılarıyla nükseden ardından sese ve ışığa karşı tahammülsüzlük yetmezmiş gibi birde üstüne kişilerde mide bulantısı, görme bozukluğu yaratan, günlük yaşam kalitemizi düşüren migren kontrol altına alınabilir mi?

Türkiye’de her 3 kadından ve her 6 erkekten 1’inin dert yandığı migren çeşitli nedenlerle nüksedebiliyor. Bu nedenlerin kimi kontrol altına alınabilecekken kimi de genlerde meydana gelen mutasyonlar, nörolojik dejenerasyonlardan, hormonal bozukluklardan ötürü kontrol altına alınamayabiliyor.  

Yapılan araştırmalar bize bugün seçtiğimiz besinlere dikkat edildiği takdirde migren atakları olan bireylerin ağrılarında %30luk bir azalma olduğunu gösteriyor. Ayrıca 5’te 1’lik bir kısmında da atakların yarıdan fazlası kayboluyor. Buda demek oluyor ki migreni tetikleyen diyet faktörleri kontrol altına alındığında hastalığın seyrini, şiddetini değiştirebiliyoruz.

MİGRENİN EN BÜYÜK DÜŞMANLAR

 Tiramin, besin alerjileri, alkol ve yüksek tuz tüketimi migrenin en büyük düşmanlarından.

      Peynir (özellikle sert, yıllanmış, tütsülenmiş ve bekletilmiş tuzlu olanlar)

      Alkollü içecekler (bira, şarap, viski)

      Sakatatlar (karaciğer, beyin, böbrek, işkembe)

      Sucuk, salam, sosis, pastırma gibi nitrat-nitrit içeren besinler

      Deniz ürünleri (kalamar, karides, midye, ahtapot)

      Konserve besinler

      Turunçgiller (portakal, mandalina, greyfurt, limon )

      Yağlı ve baharatlı yiyecekler

      Kafeinli içecekler (demli çay, kahve, kola)

      Çikolata, bakla, maya

       Migren ataklarınızı tetikleyecek besinlerdir. Bu besinlerin haricinde sigara kullanımı, aşırı stres, yorgunluk, uzun saatler bilgisayar ve televizyon başında durmak da migreni olanlar için oldukça zararlıdır. Birde migren dostu besinler var ki onlarda tedavinize yardımcı olarak kendinizi daha iyi hissettiriyor.

MİGREN DOSTU BESİNLER

      Sebze çorbası, sebze püresi, kereviz

      Haşlanmış yumurta

      Armut, elma, kivi

      Papatya çayı, Melisa çayı

 Migren hastalarının güvenle tüketebilecekleri besinler arasında.  Besin destekleri arasında ise en önde yerini alan mineralimiz MAGNEZYUM. Çünkü baş ağrısından dert yanan bireylerde magnezyum eksikliği sıkça rastlanan bir durumdur. Bu yüzden günlük diyetimize ek olarak, günde 2 kere 250 mg’lık dozlar halinde magnezyum kullanılabilir.

      Sık sık kan şekeri düşen, hipoglisemisi olanlarda da migren şikâyetleri fazlaca görüldüğünden, kan şekerinin düzenlenmesi açısından glisemik yükü düşük olan besinlerin tercihinin daha doğru olacağı gibi, uzun süre kan şekeri kontrol altına alınamayanlarda da günde 2 kere 200mg’lık krom alınabilir. (Krom kan şekerinin düşürülmesinde önemli bir etkiye sahiptir.)

    Fakat hiçbir hastalıkta besinlerin tek başına bir tedavi yöntemi olamayacağını da bilmemiz gerekir, ama yediklerimize, besinlerin içeriğine dikkat edip ne yediğimizin farkında olursak yeterli ve dengeli beslenmenin kapılarını aralamış oluruz. Böylece besinler yolu ile oluşabilecek her türlü hastalık faktörünü de kontrol altında tutmuş oluruz.