Okul Çağı Çocukların Beslenmesi

Okul çağında sağlıklı beslenmenin öğretilmesi bir yaşam boyu unutulmayacak davranışların kazanılmasına olanak sağlar. Sağlığın yapılanması, iyi beslenme ve düzenli fiziksel aktivite yapma için bu dönem çok önemlidir. 6-12 yaşları kapsayan okul çağı dönemindeki çocuklar çevrelerindeki olayları anlamaya ve yorumlamaya başlarlar. Birey olarak kendilerini kabul ettirme çabası içine girerler. Ailenin korumacı ve yönlendirici kabuğundan sıyrılırlar. Okulda beslenmeleri ailelerinden önce kendi seçimleri ve öğretmenleri, arkadaşları gibi aile dışından kişilerin etkisinde olur.

Bu yaş grubu yılda ortalama olarak 5 cm kadar uzar. Boydaki bu artış yaklaşık 2,5 kg’lık ağırlık artışına eş değer bir büyümedir. Ağırlıktaki artış bu oranda arttığı takdirde sorun olmaz.

Günlük Tüketmeleri Gereken Besin Grupları ve Porsiyonları:

 Okul çağı çocuklarının enerji ihtiyaçları büyüme oranı, aktivite seviyesi ve vücut büyüklüğüne bağlı olarak değişmektedir. Bütün çocukların tüm besin gruplarından belli miktarda tüketmesi gerekmektedir.

Ekmek ve Tahıl Grubu: 6-9 porsiyon

Ekmek, tahıl, makarna ve pirincin olduğu bu grup B vitaminleri, demir, mineraller ve posa içerir. Ayrıca kompleks karbonhidrat kaynağı olup çocukların aktiviteleri için gerekli enerjiyi sağlar.

Sebze Grubu: 3-4 porsiyon

Sebzeler; A vitamini, C vitamini, kompleks karbonhidrat ve posa içerir. Ayrıca belirli miktarda B grubu vitaminleri, potasyum, kalsiyum ve diğer mineralleri de içerir. Bu çağdaki çocuklarda besin ayrımı ve seçimi söz konusu olduğu için sebze tükettirmekte zorlanılabilir.

Sebze tüketimini arttırmak İçin;

  • Çocukların favori yemeklerine sebzeler ekleyin. (Örneğin makarnaya bezelye ya da makarnanın sosuna havuç ekleyin.)
  • Çorbaları ekstra sebzelerle ya da fasulyeyle zenginleştirin.
  • Pişmemiş çiğ sebzeler tüketmeyi sevebilirler, pişmiş sebzelerde ısrarcı olmayın.
  • Sebzelerin daha çekici hale gelmesi renklerinin kaybolmaması için mikrodalga ve haşlama yaparak pişirebilirsiniz. Çocuklara renkli olmaları ilgi çekici gelebilir.
  • Birlikte sebze yetiştirebilirsiniz. Yetiştirdikleri sebzeleri tüketmek onlar için sebze tüketimini keyifli hale getirebilir.

Meyve Grubu: 2-3 porsiyon

Meyveler çocukların cilt, göz ve diş eti sağlığı için gerekli olan A ve C vitamini, potasyum ve diğer vitamin ve mineralleri içerir. Çocuklar doğal şeker kaynağı olan meyveleri tüketmeyi genellikle severler.

Süt, Yoğurt Grubu:2-3 porsiyon

 Süt, yoğurt kalsiyumdan ve proteinden zengin besinler olduğu için çocukların büyüme ve gelişmesi için çok önemlidir. Çocukların kemik gelişimi için gerekli olan kalsiyumun karşılanması için gereklidir.   

 Et Grubu:

Et, tavuk, balık, kuru baklagiller, fındık ve yumurta güçlü kas gelişimi ve sağlıklı kan için gerekli olan protein, demir, B grubu vitaminlerini ve bazı mineralleri içeren besinlerdir.

Beslenmelerinde Dikkat Etmeleri Gereken Önemli Noktalar Nelerdir?

  •  Düzenli program dâhilinde yaşamalarını sağlayın. Okul çağı çocukları eğer düzenli beslenme programı ile beslenemezlerse abur cubur ile ara öğünlerinde açlıklarını bastıracak, yemek zamanı aç olmadıkları için istenilen oranda yemek yiyemeyeceklerdir. Bu yüzden 3 ana 3 ara öğün çocuklar için öğretilmesi gereken ideal beslenme düzenidir
  • Ara öğünlerin önemini anlatın. Sağlıklı ara öğünlerin çocuğun büyüme gelişmesine katkısı büyüktür. Besin seçimleri okul ortamında besin kalitesi düşük enerjisi yüksek besinlerden oluşmaktadır. Meyveler ve çiğ sebzeler, evde yapılmış cevizli kek veya sebzeli böreklerin daha sağlıklı olabileceğini anlatın ve beslenme çantasına yiyebileceği kadarını koyun.
  • Çocuklar ve gençler için okulda servis edilen öğünler onların tüm besin öğesi ve enerji gereksinimlerini etkilemektedir.
  • Mutlaka çocuklarınızın okullarında uygulanan yemek mönülerini yakından bilip inceleyiniz.
  • Kafeteryada ne gibi yiyecekler tercih edebileceğini önceden çocuğunuzla karar verin.
  • Çocuklarınızın beslenmesi konusunda ne tür işlemler yapıldığını öğrenin. Böylece yemek pişirenlerle iletişim kurmuş ve onlara önerilerde bulunmuş olursunuz.
  • Okulda uygulanan beslenme eğitimi faaliyetlerini destekleyin.

Beslenme Çantaları Nasıl Olmalı?

 Çocuklar yaşları ilerledikçe kafeteryada arkadaşlarıyla birlikte olmak isterler. Ancak bazı çocuklar evden okula çantalarında yemek götürmeyi tercih ederler. Eğer bu çocuğunuzda da böyleyse hazırlanması kolay ve yemesi zevkli olduğu kadar sağlıklı, güvenilir ve daha besleyici olan besinleri onun için hazırlayabilirsiniz. Çocuğunuz yemeğini ne şekilde götürmek istiyorsa onunla konuşarak karar verin. Okula götüreceği besinler kolaylıkla tüketebileceği şekilde ve pratik olmalıdır(tavuklu veya ton balıklı sandviç, tost vb. gibi ).