İletişim Formu

SAĞLIKLI ANNELER SAĞLIKLI YARINLAR

08 Mayıs 2022

Bugün hepimizin değerlisi olan annelerimizin günü. Hayat yolculuğumuzun en başından beri bizi besleyen, her daim desteğini üzerimizden eksik etmeyen, her anımızda yanımızda olan ve bize yol gösteren biricik annelerimizin günü kutlu olsun! 

     

Sağlıklı beslenme, hem sağlığın hem de beden formunun korunması açısından oldukça önemlidir. Bebeklikte anne sütü veya bebek mamaları ile başlayan süreç dahil olmak üzere, yetişkinlik ve yaşlılık döneminde de sağlıklı ve dengeli beslenme bir çok hastalıktan korunmaya yardımcı olur. 

     

İngiliz epidemiyolog David Barker’ın bebeğin anne karnında yetersiz ve dengesiz beslenmesi ile obezite, diyabet ve kardiyovasküler hastalıkların riskinde artış olabileceğine dair bir hipotezi vardır. Bu görüş Fetal Programlama Hipotezi’dir. Bu görüşe göre anne karnında yetersiz beslenme; bebek gelişimi ve doğum sonrası yaşam için risk oluşturur. Sağlıklı yaşamın birinci basamağı gebelik döneminde anne ve bebeğin yeterli beslenmesi yani fetal programlamadır. İkinci basamağı ise normal doğumdur. Doğumun vajinal yolla gerçekleşmesi ile bifidobakter ve laktobasillus grubu bakteriler kolonda hızla çoğalır. Bu bakteriler sağlıklı yaşam ve kronik hastalıkların önlenmesinde oldukça önemlidir. Doğumdan sonra en kısa sürede bebeğin anne sütü ile beslenmesi ve anne sütüne devam etmesi de sağlıklı bakterilerden zengin bağırsak florası oluşturduğu için sağlıklı yaşama başlamanın üçüncü basamağıdır. Gebelik öncesi ve gebelikte annenin sağlıklı olması, geleceğimiz olan çocukların sağlıklı bir hayata başlamasını sağlar. Kısaca özetleyecek olursak toplumda sağlıklı anneler sağlıklı yarınlarımızın oluşmasını sağlar. 

 

FOLİK ASİT

     

Folik asit anne ve bebek sağlığında oldukça önemlidir. Hamile kaldıktan hemen sonra yeni hücre oluşumunu vebebeğin omuriliğini oluşturan nöral tüpün gelişimini sağlar. Kadınlar doğurganlık yıllarında günde 400 mcg folik asit almalıdır. Hamilelik süresince ise 600 mcg’a çıkılmalıdır. En iyi folik asit kaynaklarına yeşil yapraklı sebzeler, karaciğer, brokoli, bamya, kurubaklagiller, buğday embriyosu örnek verilebilir. 

 

B VİTAMİNLERİ

     

Sağlıklı bir gebelik için besinlerden gelen enerjinin kullanılmasında daha fazla tiaminriboflavin ve niasineihtiyaç vardır. Vücut hücrelerinin yapımında ise B6 vitamini gereksinimi artar. En iyi kaynakları; et, kuru baklagiller, tam tahıllar, süt, peynir, yoğurt, yumurtadır. B12 vitamini de özellikle DNA oluşumu ve kan yapımında görev alır. B12 kaynakları hayvansaldır bu nedenle vejeteryan anne adaylarının B12 eksikliğine ayrıca dikkat etmesi gerekir.                                         

 

D VİTAMİNİ

     

Kemik gelişimi ve kemik sağlığını korumak için D vitamini varlığı oldukça önemlidir. Kemiğin temel bileşenikalsiyum, ancak D vitamini varlığında vücut tarafından emilir. Güneş ışınları sayesinde, vücutta D vitamini üretilir ancak güneşlenme süresi, koruyucular ve güneşlenilen saatler üretilen miktarı etkileyebilir. Eksikliğine karşı D vitamini içeren yağlı balıklar, yumurta, peynir ve süte beslenmede yer verilmelidir.

 

KALSİYUM

   

Kemik sağlığı üzerinde en etkili mineral olan kalsiyumun hamilelikte yeterli alımı bebeğin kemik yapısının sağlıklı gelişiminianne adayının da kemik yapısının korunmasını sağlar. Ayrıca yeterli kalsiyum osteoporoz riskini de azaltır. Hamilelikte günlük kalsiyum ihtiyacı 1000 mg’dır. Kalsiyum kaynaklarına; yağsız ya da az yağlı süt, yoğurt ve peynir, sardalya ve hamsi gibi kılçığıyla yenilen balıklar, kurubaklagiller, yeşil sebzeler, fındık, badem ve antep fıstığı gibi çiğ kuruyemişler örnek verilebilir. 

 

DEMİR 

     

Hamilelik döneminde bebek, plasenta ve artan kan hacmi nedeniyle demire ihtiyaç artar. Anne adayı ve bebeğin sağlığı için yeterli alım sağlanmalıdır. İhtiyacın karşılanabilmesi için kırmızı et ve türevleri, yumurta, koyu yeşil yapraklı sebzeler, kurubaklagiller, kuru üzüm ve pekmez gibi demirden zengin besinler tüketilmelidir.

 

C VİTAMİNİ 

     

C vitamini hücreleri güçlendirerek sağlıklı kalmalarını sağlar. Antioksidan özelliği ile enfeksiyon kaynaklı hastalıklardan korunmaya yardımcıdır. Yetersizliğinde anne adayında diş eti iltihabı ve kanamaları görülebilir. Ayrıca vitamini, gebelik zehirlenmesi yani preeklampsiyi önlemeye ve amniyotik kesenin oluşmasına yardımcı olur. C vitamini besinlerle alınan demirin emilimini de arttırır bu nedenle demirden zengin öğünler yaparken yanında limonlu bir salata tüketmekte fayda vardır

 

OMEGA-3 

    

Omega-3 bebeklerin beyin, sinir sistemi ve göz gelişimi açısından gereklidir. Ayrıca anne karnında bebeğin kilo artışına yardımcı olur ve bağışıklık sisteminin de güçlenmesini sağlar. Gebelikte, omega-3 alımının yetersiz olması, düşük doğum ağırlıklı bebek, erken doğum ve sezaryen oranlarının artışı ile de ilişkilidir. Omega-3 kaynaklarına yağlı balıklar, yumurta, yeşil yapraklı sebzeler, keten tohumu ve ceviz örnek verilebilir.