İletişim Formu

MEVSİMİN GÖZDESİ VİTAMİN DEPOSU ÇİLEK VE ERİK

15 Mayıs 2022

Havaların ısınmaya başlamasıyla beraber yüz güldüren mevsimin rengarenk meyveleri tezgahlarda yerini almaya başlıyorYolculuk yaparken bile yol kenarlarında kasa kasa çilekler ve eriklerle karşılaşılıyoruz. Beslenmemizde taze meyvelere yer vermek vitamin ve mineraller açısındanvücudumuza oldukça destek sağlar. Gelin birlikte lezzetlerine doyamadığımız çilek ve eriğin sağlığımıza etkilerini inceleyelim. 

 

DÜŞÜK KALORİLİ MEYVE ÇİLEK

     

Çilek 18. yüzyılda Avrupa'da ortaya çıkan parlak kırmızı, sulu ve tatlı bir meyvedir. Mükemmel bir C vitamini kaynağıdır. Ayrıca kalsiyum, potasyum ve magnezyum içerir. Genellikle çiğ ve taze olarak tüketilen bu meyve, reçel, tatlı, dondurma, smoothie ve salata yapımında da kullanılır. 

     Çileğin yaklaşık %90’ı sudan oluşur. 100 g çilekte iseyalnızca 32 kalori bulunur. Glisemik indeksi diğer birçok meyveye göre daha düşüktür. 100 gramında 2 g çözünür ve çözünmez lif bulunur. Diyet lifleri, bağırsaklardaki dost bakterileri besler ve sindirim sağlığını iyileştirmeye yardımcı olur. Düşük glisemik indeksi ve lif içeriği sayesinde kan şekerinde hızlı yükselişe neden olmaz. Bu nedenle şeker hastalarının da rahatlıkla tüketebileceği meyveler arasındadır. 

     Çilek, bağışıklık ve cilt sağlığı için gerekli bir antioksidan olan bir C vitamini kaynağıdır. B vitaminlerinden biri olan folat, normal doku büyümesi ve hücre fonksiyonu için önemlidir. Özellikle hamile kadınlar ve yaşlı yetişkinler için elzem bir vitamindir. Çilek folat bakımından oldukça zengin meyveler arasındadır. Çilek kan basıncının düzenlenmesi gibi birçok görevi olan potasyumdan da zengin bir meyvedir. Potasyum vücudun temel fonksiyonlarında görev alır. Ayrıcaçilek bir miktar demir, bakır, magnezyum, fosfor, B6, K ve E vitaminlerini de içerir.

 

10 KAT DAHA FAZLA ANTİOKSİDAN İÇERİR

     

Çileğe parlak kırmızı rengini veren temel antosiyoninpelargonidindirAntosiyaninler vücutta serbest radikallerle savaşarak kansere yakalanma riskini azaltır. Ayrıca karaciğere zarar veren toksinlerin etkisinin azalmasını sağlar ve bu sayede karaciğerin daha iyi çalışmasına yardımcı olur. Besin öğelerinin emilimini hızlandırır ve aynı zamanda hormonların da dengelenmesine yardımcı olur. 

     Çilek yüksek miktarlarda polifenol antioksidan olan ellagikasit içerir. Ellagik asit anti-mutajen ve anti-kanser özelliklere sahiptir. Yapılan çalışmalarda ellagik asidin meme, yemek borusu, cilt, bağırsak, prostat ve pankreas kanserlerinde anti-kanser özelliği gösterilmiştir. Ellagik asit, kansere neden olan moleküllere bağlanarak onları önemli oranda etkisizleştirir.Çilek diğer birçok meyveye oranla neredeyse 10 kat daha fazla antioksidan içerir. Bu nedenle ara öğünlerde bu dönemlerde mevsim çileğine yer verilebilir. 

 

ÇİLEK ALERJİSİNE DİKKAT 

 

Çilek alerjen besinler arasında yer alır. Bu nedenle özellikle huş ağacı polenine duyarlı olan çocuklarda ağızda kaşıntı veya karıncalanma, kurdeşen, baş ağrısı ve dudakların, yüzün, dilin veya boğazın şişmesi gibi alerjik etkilere neden olabilir, tüketiminde dikkatli olunmalıdır. 

 

YAZIN HABERCİSİ KÜTÜR KÜTÜR ERİK 

     

Birçok farklı türü bulunan erik besin ögeleri açısından oldukça zengin bir meyvedir. İçerdiği yüksek miktarda lif ve antioksidana ek olarak 15'in üzerinde vitamin ve mineral içerirler. Kalorisi diğer meyvelere göre nispeten düşüktür.Ancak kalorisi düşük olmasına rağmen mutlaka porsiyon kontrolü sağlanmalıdır. Karbonhidrat içeriğine rağmen fazla miktarda lif içerdiği için kan şekerinde hızlı bir yükselişe neden olmaz. Bu nedenle porsiyon kontrolü sağlayarak şeker hastaları da erik tüketebilir. Erik yüksek vitamin içeriği ile desağlık kaynağıdır. A, B1, B2, B3, B6, C, E vitamini, potasyum ve magnezyum içerir. Ayrıca iltihabı azaltabilen ve çeşitli kronik hastalıkların riskini azaltabilen polifenol antioksidanlar içerir. Yapılan çalışmalar erikteki bu antioksidanların iltihabı azaltmaya yardımcı olduğunu, kemik sağlığı üzerinde olumlu etkilerinin olduğunu, eklem, kalp, akciğer hastalığı, diyabet ve kanser riskini düşürebildiğini göstermektedir. 

 

KABIZLIKTA ETKİLİ 

     

Erik yüksek lif içeriği nedeniyle kabızlıkta etkili bir meyvedir. Dışkıya hacim vererek kabızlığın önlenmesinde rol oynar. Ayrıca doğal müshil etkisi olan şeker alkolü sorbitoliçermesi nedeniyle de bağırsak hareketlerinin hızlanmasına yardımcı olur. Genellikle kuru erik kabızlığın giderilmesinde kullanılsa da yaş erik de kabızlık üzerinde oldukça etkilidir. Fazla tüketimi ishale bile neden olabilir. Kabızlık durumunda günlük yaklaşık ½ çay bardağı kuru erik tüketilmesi kabızlığın düzelmesine destek sağlar. Ancak kuru erik tüketirken, eriğin şeker ilave edilmeden kurutulmuş olmasına dikkat edilmelidir. 

 

TUZLU ERİK SEVENLERİN DİKKATİNE !

     

Eriğin tuzla yenmesi toplumda oldukça yaygın bir alışkanlıktır. Ancak farkında olmadan fazladan alınan tuzlar vücutta su tutulumuna yani ödeme neden olabilir. Ayrıca fazla sodyum alımı yüksek tansiyon, kalp yetmezliği, böbrek hastalıkları, akciğer hastalığı ve eklem rahatsızlıklarına neden olabilir. Fazla tuz tüketimi yüksek sodyum alımına bağlı olarak vücutta dehidrasyona neden olur ve susuzluk durumu da metabolizma hızını yavaşlatır. Bu nedenle erik tüketirken tuza banma alışkanlığından vazgeçilmelidir.