İletişim Formu

KAYGIYI AZALTAN BESİNLER

28 Mayıs 2022

 

      Anksiyete, dünya nüfusunun yaklaşık %7,6'sını etkileyen en yaygın görülen ruhsal durum bozukluklarından biridir. Anksiyete genel kaygı bozukluğu, sosyal anksiyete ve fobiler gibi çeşitli bozuklukları tanımlamak için kullanılan bir terimdir. Genellikle günlük yaşamı engelleyebilecek sürekli gerginlik, endişe ve sinirlilik duyguları ile karakterizedir. Tedavide genellikle ilaçlar kullanılsa da egzersizler, nefes terapileri, sağlıklı beslenme gibi uygulamalar da anksiyete semptomlarını azaltmaya yardımcı olur.  Beslenmede beyin fonksiyonlarını destekleyen, semptomları azaltmaya yardımcı olan besinlere yer verilmelidir. Gelin hep birlikte bu besinleri daha yakından tanıyalım.

1. Somon

      Somon balığı, D vitamini ve omega-3 yağ asitleri EPA ve DHA dahil olmak üzere beyin sağlığını destekleyen besin ögelerinden oldukça zengindir. Bu besinlerin sakinleştirici ve rahatlatıcı özelliklere sahip olan dopamin ve serotonin nörotransmiterlerini düzenlemeye yardımcı olduğu düşünülmektedir. Yapılan çalışmalarda özellikle, EPA ve DHA açısından zengin bir diyetin, daha düşük kaygı oranı ile ilişkili olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Bu etkiyi ise yağ asitlerinin iltihabı azaltıp kaygılı kişilerde yaygın olan beyin hücresi işlev bozukluğunu önleyerek sağladığı düşünülmektedir. Bu durum beynin değişikliklere uyum sağlama yeteneğini de geliştirir ve stresle daha iyi baş etmeye olanak tanır.

      2020’de yapılan bir meta-analizde, D vitamini takviyesi alanlarda almayanlara oranla daha az oranda anksiyete bozukluğu olduğu sonucuna ulaşılmıştır. 5 ay boyunca Atlantik somonu yiyen erkeklerle diğer et ürünlerini tüketen erkeklerin incelendiği başka bir çalışmada da somon tüketenlerde daha az anksiyete bozukluğu tespit edilmiştir. Ayrıca kalp sağlıklarında da iyi gelişme olduğu görülmüştür. Eğer anksiyete atakları yaşıyorsanız mükemmel besin içeriğine sahip somonu haftada 2-3 kez öğünlerinizde tercih edebilirsiniz.

2. Zerdeçal

      Zerdeçal, beyin sağlığını geliştirme ve anksiyete bozukluklarını önlemedeki rolü nedeniyle billinen bir bileşik, yani kurkumin içerir. Yüksek antioksidan ve anti-inflamatuar özellikleri ile kurkuminin, kronik inflamasyon ve oksidatif strese bağlı beyin hücrelerinin hasar görmesini önlemeye yardımcı olabileceği düşünülmektedir.

      Diyabetli 80 hasta ile yapılan bir çalışmada, 8 hafta boyunca kurkumin takviyesi alanlarda plaseboya kıyasla önemli ölçüde daha düşük anksiyete semptomu gözlemlenmiştir.

      1 ay boyunca düzenli kurkumin tüketenlerin incelendiği başka bir çalışmada kurkumin tüketmeyenlere göre daha düşük kaygı durumu tespit edildi. Ancak kurkuminin kesin etkilerinden söz edebilmek için daha fazla çalışmaya ihtiyaç vardır. Zerdeçalı diyetinize dahil ederken de karabiberle birlikte etkisini arttırmayı unutmayın J

 

3. Yoğurt

      Bazı yoğurt türlerinde bulunan probiyotiklerin yani sağlıklı bakterilerin, ruh sağlığı da dahil olmak üzere sağlığı iyileştirici etkileri vardır. Probiyotikler gastrointestinal sistem ile beyin arasındaki karmaşık sistemi olumlu yönde destekleyebilir.

      Özellikle araştırmalar, sağlıklı bağırsak bakterilerinin daha iyi zihinsel sağlığa sahip olmayla ilişkili olduğunu göstermektedir. Ayrıca, probiyotik içeren yoğurtlar, iltihabı azaltmaya yardımcı olur. Serotonin gibi ruh halini iyileştiren nörotransmitterlerin üretimini artırır. Zihinsel sağlığı ve beyin işlevlerini iyileştirmeye de destek olur. Yoğurt tüketen kadınlar ve tüketmeyen kadınların incelendiği bir başka araştırmada, 4 hafta boyunca günde 2 kez 1,5 çay bardağı yoğurt tüketenlerin daha düşük kaygı düzeyine sahip olduğu tespit edilmiştir. Ancak genellikle yapılan çalışmalarda etkinin probiyotiklerden kaynaklandığı sonucu düşünülmüştür bu nedenle probiyotik yoğurtların kaygıyı azaltmada daha etkili olabileceğini söyleyebiliriz.

      Şimdi sizler için hazırladığımız hem sakinleştirici hem lezzetli hem de sağlıklı tarifimize göz atabilirsiniz.

YOĞURT SOSLU SOMON

Malzemeler : 200 g somon, 1 tatlı kaşığı zeytinyağ, limon, tuz, çekilmiş karabiber

Sos için : 4 yemek kaşığı yoğurt,1 diş sarımsak, zerdeçal, tuz, karabiber

Tarifi : Sarımsağı rendeleyip yoğurt ile karıştırın. Zerdeçal, tuz ve karabiber ilave edip karıştırın. Tuz, karabiber, zeytinyağ ve limon ile marine edilen somonu fırında pişirin. Sonra servis tabağına alıp üzerine sosu gezdirin ve haşlanmış sebzelerle servis edin.