İletişim Formu

DAHA ZİNDE, ENERJİK VE FORMDA BABALAR

19 Haziran 2022

 

     Bugün günlerden 19 Haziran. Sevgili babalar ve baba adayları, babalar gününüz kutlu olsun. Bu güzel gün aracılığı ile beslenme ve erkek sağlığına dair sizler için araştırdığımen çok merak edilen bilgileri paylaşmak istiyorum. Bu yazımın babalar, baba adayları ve babalarına daha iyi bakmak isteyen çocuklar için yol gösterici olmasını temenni ediyorum. 

Erkekler Kilo Verme Konusunda Daha Şanslı 

     Erkekler kaslı vücut yapıları ve vücutlarındaki testosteronhormonu nedeniyle kadınlara göre daha hızlı bir metabolizmaya sahiptir. Kadınlar ise vücut yağ dokusunun daha fazla olması nedeniyle daha yavaş çalışan bir metabolizmaya sahiptir. Ayrıca regl dönemi, hamilelik, menapoz gibi durumlardaki hormonal değişiklikler de metabolizmayı etkileyen faktörler arasındadır. Bütün bu durumlar göz önüne alındığında erkeklerin, kilo verme ve yağ yakma konusunda kadınlara göre daha avantajlı olduğunu söylemek mümkün. Ancak bölgesel yağlanmaya dikkat!Kadınlar genel olarak armut tipi (yağların daha çok kalçada toplanması), erkekler ise elma tipi (yağların karın bölgesinde toplanması) şişmanlığa yatkındır. Çünkü testosteron bel çevresi yağlanmasını tetikleyebilir. Elma tipi şişmanlık ise armut tipi şişmanlığa göre daha tehlikelidir. Çünkü bel çevresinde yağlanmanın artması kanser, diyabet, karaciğer yağlanması, hipertansiyon, kalp hastalıkları ve böbrek taşı gibi rahatsızlıklar açısından risk oluşturur. Bu nedenle bel çevresi ölçümlerinde, erkekler için 94 cm ve üzeri tehlike işaretidir. 102 cm ve üzeri ise ciddi sağlık problemlerinin tetikleyicisidir. 

      Beslenmede doymuş yağ ve kolesterolü azaltmak, bol sebze-meyve yemek, süt ürünlerini yağsız tercih etmek ve yeterli posa alımı için tam tahıl ürünleri tüketmek, erkeklerin temel beslenme biçimi olmalıdır. Bu beslenme alışkanlıkları ile kısa sürede hızlı ve kalıcı kilo kaybı sağlanabilir, hastalıklara karşı önlem alınabilir. 

Çocukların Rol Modeli Babalar

     Anne-babaların ideal kiloda ya da obez olması, çocukların beden ağırlığını da etkiler. Ebeveynleri obez olan çocuklarındiğer çocuklara göre obez olma ihtimali daha yüksektir. Evde uygulanan beslenme alışkanlıklarının çocukları da etkilediğiniunutmamak gerekir. Özellikle alışkanlıkların, oluşmaya başladığı daha küçük yaşlarda çocuklar, anne ve babayı rol model olarak görürToplumda genellikle yemekleri anne hazırlar ve beslenme düzeniyle anneler ilgilenir diye düşünülse de, bu konuda babalara da büyük görevler düşer. Araştırmalar, günümüzde babaların, çocuk yetiştirmede daha fazla rol oynadığını bizlere gösteriyor. Baba ve çocuk ilişkisinin obezite üzerine etkilerini inceleyen çalışmada; ilgi ve obezite arasında bir ilişki saptanmıştır. Buna göre baba ilgisi arttıkça (yemek hazırlama ve yedirme vs.) çocuğun 2-4 yaşları arasında obez olma ihtimalinin azaldığı tespit edilmiştir. Bu nedenle çocukların sağlıklı beslenmesi konusunda babaların daha fazla çaba göstermesi, obeziteyiönlemek için birkaç kurala uyması ve anneyi de teşvik etmesioldukça önemlidir. 

Sperm Kalitesini Arttıran Besinler 

     Bitter çikolatanın içinde bulunan L-Arginin adlı bir aminoasit bulunur. Bu aminoasit, meni hacmini ve sperm sayısını artırır. Bu nedenle bitter çikolata, çocuk sahibi olmak isteyen erkeklerin tüketmesi gereken besinler arasında ilk sıralarda yer alır. Erkek üreme sağlığı için gereken önemli minerallerden bir tanesi ise çinkodur. Bol miktarda çinko içeren keçiboynuzu, sperm üretiminin sağlıklı bir şekilde devam etmesini ve sperm sayısının yeteri miktarda olmasını sağlar. Ayrıca keçiboynuzu içerisinde bulunan enzimler, sperm ve yumurtanın birleşimini de kolaylaştırır. Evde hazırlanacak tariflerde keçiboynuzu özü ve unundan faydalanılabilir. 

Andropozda Beslenme 

     Kırmızı etin aşırı miktarlarda tüketilmesi vücutta asit yükü birikmesine neden olur bu da testosteron üretimini olumsuz etkiler. Ayrıca hayvansal besinlerin, özellikle de kırmızı etin fazla tüketilmesi, prostat ve kalp - damar hastalıkları riskini de arttırır. Bu nedenle, andropoz döneminde özellikle kırmızı etten ve hayvansal yağdan uzak bir beslenme uygulanmalıdır. Ancak, protein önemli olduğu için balık, yumurta, peynir, kurubaklagiller ve işlenmemiş (tam) tahıllardan zengin beslenilmelidir. Kalp sağlığını korumak amacıyla, omega-3’ten zengin olan balık haftada 2-3 defa tüketilmelidir. Omega-3’ün iyi bir kaynağı olan somon ve diğer mevsim balıkları tercih edilebilir. Bu dönemde prostat sağlığına iyi gelen kabak çekirdeği ve içinde likopen barındıran domates, çilek, karpuz, elma gibi kırmızı meyvelere de beslenmede mutlaka yer verilmelidir. Karbonhidrat kaynaklı hamur işi ve fast-food ürünler ise çok sık tüketilmemelidir.