İletişim Formu

Çocuk Beslenmesi

22 Nisan 2021

Tüm dünyada başlayan pandemi süreciyle hepimiz evlere kapandık. Bu süreçten en çok etkilenenler ise çocuklar oldu. Çocuklar, pandemi öncesi günün büyük bir kısmını okulda geçirip, arkadaşlarıyla oynadıkları oyunlarla ve beden eğitimi derslerinde çeşitli fiziksel aktivitelerle kalori harcarlarken bir anda eve kapanıp tüm günü evde geçirmeye başladılar. Bu dönemin başlamasıyla birlikte bilgisayar ve televizyon karşısında hareketsiz kalan ve uyku düzenleri değişen bununla kalmayıp sürekli sağlıksız abur cubur, şekerli tatlılar ve hazır besinler tüketen çocuklarda kilo artışı meydana gelmeye başladı. Büyüme döneminde yaşanan kilo artışı çocukların boylarının uzamasını etkileyebileceği gibi malesef hastalıklara karşı olan bağışıklıklarının da düşmesine neden olabilmektedir.
 
 
Çocuklar sağlıklı büyüdüğünün göstergesi olan boy uzunluğuna ve yaşlarına göre uygun kiloya sahip olmalıdır. Okul dönemindeki çocukların yeme alışkanlıklarında pek çok değişim yaşanmaktadır. Çocuklara sağlıklı beslenme alışkanlıkları kazandırmada ailenin rol model olması oldukça önemlidir. Çocukların aile ile aynı masada yemek yiyerek besinleri tanıması onun ve sevmesi aynı zamanda kendini baskı altında hissetmemesi uzun dönemli beslenme alışkanlıklarının oturmasında oldukça önemlidir. Pandemi döneminde evde olunsa bile sabah, öğle ve akşam şeklinde 3 ana öğün yapılması çok önemlidir. Çocuklarda en yaygın görülen kötü beslenme alışkanlıklarında bir tanesi de öğün atlamaları ve gece acıkmalarında gerekenden fazla miktarda kalori alımıdır. Öğün düzenlerinin yanı sıra içerikleri de çocukların beslenmesinde büyük önem arz etmektedir. Sağlıklı bir beslenme çeşitliliği ile günlük kalori miktarını yeterli ve dengeli şekilde almak için bütün besin gruplarının tüketilmesi gerekmektedir.
 
Ekmek grubundan tam tahılları olan çavdar, tam buğday ve benzeri çeşit ekmekler vitamin, mineral ve posa açısından oldukça zengindir. Fakat fazla tüketimi çocukların kilo almasına neden olabilecek gruptur. Doğru tüketildiği takdirde besleyici değeri yüksek besinlerdir. Çocuklar için tahıllı besinler tercih ederken rafine edilmiş beyaz undan yapılmış besinleri tercih etmemek önemlidir. Yani pirinç pilavı yerine bulgur pilavı tercih etmeniz çok daha sağlıklı olacaktır. 
Süt ve süt gurubundaki besinleri çocukların kemik gelişimini tamamlaması açısından çok önemlidir. Çünkü kalsiyum, fosfor ve çinko gibi pek çok mineralden zengindir. Çocukların boy uzaması, bağışıklarının güçlenmesi açısından gün içinde en az 3 porsiyon süt grubu besinleri tercih etmeleri önemlidir.
 
 
Yumurta da bizim için çok önemli bir protein kaynağıdır. Protein içeriğine bakıldığında neredeyse anne sütü ile eşdeğerdir. Çocukların seveceği şekilde tarifler geliştirilip, peynirli omlet gibi damak zevklerine göre lezzetlendirilebilir.
Et grubu demir, çinko ve B12 kaynağıdır. Genel olarak haftada 1-2 kez kırmızı et haftada 1 kez de tavuk eti tüketimleri önemlidir. Aynı zamanda da balık önemli bir omega-3 kaynağıdır, beyin gelişimine büyük oranda destek verir. Bu yüzden haftada 2-3 kere balık tüketimi önerilir.
 
Sebze grubu ise çocukların biraz daha tercih etmekte önyargılı olduğu gruptur. Fakat yüksek posa içeriğine sahiptirler. Bu yüzden çocuklara mutlaka sebzeler farklı biçimlerde sunulmalı ve sevdirilmeye çalışılmalıdır. Çocuklar farklı sebze türlerini haftanın her günü 1-2 kez tüketmelidir.
 
 
Meyve tüketimi günlük mineral ve vitamin ihtiyacını sağladığı için her gün 1-2 porsiyon tüketmeleri gerekmektedir.
 
Çocukların beslenme durumu besin alımı ve hastalık olma durumu birbiri ile ilişkilidir.  Örneğin, yetersiz besin alımına sahip bir çocuğun bağışıklık sistemi daha düşüktür ve hastalıklara daha yatkındır. Aynı zamanda hasta çocuğun iştahı azalır, besinlerin emilimi bozulur ve yeterli enerji alınımı sağlanamaz. Bu yüzden geleceğimiz olan çocuklarımızla sağlıklı nesiller yetiştirmek hepimizin görevidir.
Nice 223 Nisanlara nice sağlıklı ve mutlu nesillere…